تلویزیون جای آثار بیخاصیت نیست
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۹۷۶۶۹
مجید واشقانی از بازیگرانی است که به گفته خود تلاش میکند گزیده و با دقت نقشها را انتخاب کند و حتی در انتخاب نقش یک پلیس هم تفاوتهایی در بازی و اجرای نقش در نظر میگیرد، سریالهایی همچون ماتادور، انقلاب زیبا و میکائیل شاهد این مدعا است. این بار او در سریالی با موضوع کودکان پرورشگاهی به ایفای نقش پرداخته و نقش منصور را بازی میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نقشی که پس از گذشت ۶ قسمت از آن شاهد شخصیتی از دل جامعه هستیم؛ کاراکتری که نه سیاه است و نه سفید. واشقانی در گفت و گو با ایرنا درباره حضورش در سریال از سرنوشت برای ما گفت که از نظرتان میگذرد.
خاکستری بودن منصور برایم جذاب بود
واشقانی درباره انتخاب نقش و ویژگی که باعث شد آن را در میان فیلمنامههای پیشنهاد شده انتخاب کند، گفت: منصور مانند تمام افراد جامعه، قابل لمس است، سیاه یا سفید طراحی نشده، او از جنس مردم است و کاملا یک نقش خاکستری است، به همین دلیل دوستش دارم و آن را پذیرفتم. در ادامه مجموعه بیشتر به شخصیت او پی میبریم. او بیشتر به دنبال حقیقت میرود، در بخشهایی بیننده به او حق میدهد و گاهی هم او را مورد عتاب قرار میدهد. در بخشهای بعدی شاهد فعالیت بیشتر منصور برای رسیدن به حقیقت هستیم و با خصوصیات او بیشتر آشنا میشویم.
بازیگر سریال ماتادور درباره شیوه نزدیک شدن به شخصیت منصور و نحوه فاصلهگذاری برای ایفای این نقش در طول فیلمبرداری، افزود: ابتدا به شخصیتی که قرار است آن را بازی کنم توجه میکنم، قاعدتا هر بازیگری برای ایفای نقش لحنهایی را انتخاب میکند، یک بخشهایی از یک شخصیت با نگارش آن به بازیگر ارائه میشود اما برای جانبخشی به شخصیت نیاز است که لحن بازی را که مختص بازیگر و جهانبینی اوست، به نقش اضافه کرد. قطعا بازیگر دیگری اگر نقش منصور را بازی کند، از فیلترهای او عبور میکند و شخصیتی متفاوت خلق میشود. من برای بهتر بازی کردن آن به موقعیتهای منصور و واکنشهای او توجه کردم و اینکه از چه خانوادهای است. بخشی از شخصیت توسط نگارش متن به بازیگر انتقال مییابد اما بخش دیگر خود بازیگر است که با جهانبینی خود، آن شخصیت را بازی میکند.
سرگردانی «منصور» در فصل دوم
بازیگر سریال دیوار شیشهای درباره نگاهش به شخصیت منصور توضیح داد: با خوانش متن به این مهم رسیدم که منصور یک کاراکتر باهوش است که نهاد بدی ندارد و به افراد اطراف خود اعتماد میکند. به همین جهت یک سرگردانی در این شخصیت داریم که من تلاش کردم سرگردانی در فصل یک کمتر دیده شود اما این سرگردانی در فصل دوم سریال نمود بیشتری خواهد داشت.
انتخاب دو کارگردان برای «از سرنوشت» کار جسورانهای بود
وی در پاسخ به این پرسش که کار با دو کارگردان در یک سریال به روند خلق شخصیت توسط بازیگر و یکدستی کار لطمه نمیزند گفت: به عقیده من از سرنوشت با توجه به مضمون و انتخاب دو کارگردان برای ساخت سریال توسط اکبر تحویلیان کار جسورانهای است. ما به موازات، فصل یک و دو را کار کردیم و روایتگری دو فصل توسط دو کارگردان مختلف، به نظر کار را برای مخاطب جذابتر خواهد کرد. آقایان خردمندان و بذرافشان هر دو از کارگردان بسیار خوب در نوع روایتگری داستان هستند و متن هم دارای قصه جذابی است. احتمالا پیشتر صحبتهایی برای هماهنگی نوع روایت با این عزیزان صورت گرفته که کار دارای یکدستی خاصی باشد. برای من به شخصه کار با دو کارگردان جذاب بود.
تلویزیون جای آثار بیخاصیت نیست
بازیگر سریال هوش سیاه درباره سوژه ملتهب سریال که همان کودکان پرورشگاهی است، گفت: هر اثر هنری در حوزه ادبیات، هنرهای نمایشی و... که فرهنگسازی میکند، فقط بستگی به این مهم دارد که مخاطب اثر چقدر اثرپذیربوده و ظرفیت پذیرش را داشته باشد.
واشقانی گفت: من به شخصه امیدوارم صدا و سیما به گونهای عمل کند که تمام آثارش اثرگذار باشد و شاهد آثار کمخاصیت و بیخاصیت در تلویزیون نباشیم، زیرا یک کار نامناسب و کمارزش تاثیر کارهای مهم را کاهش میدهد. امید است تلویزیون با ساخت آثار فرهنگساز و پخش آن بتواند بهدرستی بر مخاطب تاثیر بسزایی داشته باشد. مخاطب، سریال قصهگو را دنبال میکند و اثرپذیر خواهد بود، اگر به درستی برای او قصه روایت شود. متاسفم که بگویم در کشور کودکان کار، بدسرپرست، بیسرپرست و ... داریم که اگر قرار است این معضل مرتفع شود باید از طریق رسانه فرهنگسازی شود.
قصهگویی، خانواده و تقبیح دروغ ویژگی اصلی «از سرنوشت»
وی درباره ویژگی سریال از سرنوشت برای مخاطبان توضیح داد: سریال بر پایه مثلث قصه، خانواده و تقبیح دروغ بنا شده و هر سه ضلع این مثلث به خوبی روایت شده است. دروغ مانند یک چک مدتدار است، اگر صد سال هم از آن بگذرد باز هم حقیقت فاش شده و قباحت دروغ برملا میشود. این سریال در تقبیح دروغ و پنهانکاری است که با روایت درستی که در آن وجود دارد برای مخاطب جذاب است.
هنرمندنما کم نداریم
واشقانی درباره اظهارات برخی بازیگران مبنی بر عدم حضور در قاب تلویزیون، گفت: به عقیده من باید دید فرد بالذات هنرمند است یا فقط در این وادی حضور دارد. ما به اسم هنرمند زیاد داریم اما کدامیک در این هنر جاودان میشوند و میتوان به آنها نام هنرمند اطلاق کرد. نکته بعد این که هر یک از هنرمندان، عرصه نمایشی تلویزیون برایشان سکوی پرش بوده است و در این رسانه مشهور و شناخته شدهاند، شاید هنرمندانی که به تعداد انگشتان دست هم نمیرسند در تلویزیون معرفی نشده باشند اما ما باید حرمت تلویزیون که بیننده بسیاری دارد را نگه داریم. اما این نکته را هیچگاه نباید از یاد ببریم که این مردم هستند که با نگاهشان و تشویقشان به هنرمند ارزش و اعتبار و جایگاه میدهند.
سریال از سرنوشت کاریست از گروه فیلم و سریال شبکه دو که در سه فصل تولید شده است و داستان آن از رفاقت هاشم و سهراب دو پسربچه پرورشگاهی آغاز میشود. آنها از کودکی در این مرکز زندگی میکنند تا به مرحله نوجوانی و جوانی میرسند. آنها که آرزوهای بزرگی را در سر میپرورانند، فراز و نشیبهای زندگیشان محور روایت اتفاقات این سریال میشود.
در فصل اول از سرنوشت، پوریا پورسرخ، مجید واشقانی، لیلا بلوکات، مریم کاظمی، علیرضا استادی، دارا حیایی، راستین عزیزپور، کیسان دیباج، امیررضا فرامرزی، میترا رفیع، مهرداد فلاحتگر، حبیب دهقاننسب، حسین پاکدل و ... نقشآفرینی میکنند.
راستین عزیزپور و امیررضا فرامرزی دو بازیگر نقش کودک در فصل اول هستند که دارا حیایی و کیسان دیباج ادامه نقش آنها را در سنین جوانی بازی میکنند.
به فصل بعدی این مجموعه، بازیگرانی چون علیرضا آرا، شبنم فرشادجو، مائده طهماسبی، سید مهرداد ضیایی، فاطیما بهارمست، فریبا نادری، مهدی صالحی و ... اضافه خواهند شد.
از سرنوشت در ۶۰ قسمت به قلم محمدمهدی سلطانی و روحالله صدیق نگاشته شده و از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ روانه آنتن شبکه دو میشود. پنجشنبهها خلاصه هفتگی این سریال در همین ساعت پخش خواهد شد و ساعات بازپخش این مجموعه ۱:۳۰ بامداد، ۱۲:۱۵ و ۱۶:۱۵ است.
برچسبها صدا و سیما سریال تلویزیون مدیریت شبکه دو سیمامنبع: ایرنا
کلیدواژه: صدا و سیما سریال تلویزیون صدا و سیما سریال تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۷۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
پیمان جبلی در حالی از بررسی چند عنوان جدید برای شروع تولید الف ویژههایی در فضای تاریخی و دینی خبر میدهد که در این حوزه سالهاست بسیاری از کارشناسان به کمکاریهایی اشاره دارند خصوصاً ساخت سریال و فیلمی درباره امام صادق(ع) که ضرورت آن احساس میشود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اگرچه تلویزیون این روزها مشغولِ ساخت سریال «سلمان فارسی» و آمادهسازی مراحل تولید سریال «موسی(ع)» را در دستور کار خود دارد اما از سالهای قبل درباره ساخت نسخه سریالی «ملک سلیمان» صحبت میشد یا مراحل پژوهش ساخت سریالی درباره شهیدان صیاد شیرازی و حسن باقری و برخی از مجموعههای «الف ویژه» دیگر؛ اما همه اینها در همان مرحله گفتار باقی مانده و خبری از تولید آنها نشده است. در حالی که هر روز خلأ ساخت سریالهای مذهبی بیشتر احساس میشود.
سریالهایی که هر بار روی آنتن آمدهاند توجه طیف گستردهای از مخاطبین را به جعبه جادو جلب کردهاند. یا به نوعی دوباره مخاطب را با آنتن تلویزیون آشتی میدهد که این روزها کمتر کارهای جاندار با محتوا میبینند. این تأثیرگذاری حوزه دینی و مذهبی تلویزیون با سریالهای «امام علی(ع)»، «مختارنامه»، «یوسف پیامبر»، «اصحاب کهف»، «امام رضا»، «تنهاترین سردار» و حتی «صاحبدلان» که این روزها دوباره تکرار میشوند نشان داده که چقدر مؤثر، مفید و پرطرفدار است. اما سالهاست که بهغیر از گام برداشتن برای ساخت سریال «سلمان» و «موسی(ع)»، کاری برای امامان معصوم انجام نمیدهیم.
تماشای سریالهای دینی، جوانان را به مطالعه تاریخ اسلام علاقهمند کرده است
همیشه سریالهای دینی و مذهبی باعث شدهاند بسیاری از افراد بهویژه جوانان به مطالعه تاریخ اسلام علاقهمند شوند. فارغ از هر نوع پرداخت دینی و مذهبی دیگر، اولویت ما باید ائمه معصومین(ع) باشد و محدودیت در بهتصویر کشیدن چهره امامان معصوم بهانه خوبی برای نپرداختن به زندگی آن بزرگواران نیست. اکنون پرداختن به شخصیت امام صادق(ع) و ابعاد علمی و فقهی زندگی ایشان، ضروری بهنظر میرسد.
در تحقیق و بررسیها آمده که قرار بود دهه 1380 تلویزیون سریالی ویژه امام صادق(ع) ساخته و پرداخته کند. اتفاقاً آن روزها نام مهدی سجادهچی هم بهعنوان نویسنده این سریال تلویزیونی اعلام شد. اما برای این کار هیچوقت اتفاقی نیفتاد تا به مراحل تولید برسد و یک تیم سوری و کویتی وارد عمل شدند و سریالی بهنام «امام الفقها الصادق(ع)» جلوی دوربین بردند در حالی که قرار بود سریال این حضرت ابتدا در صداوسیمای جمهوری اسلامی ساخته شود. «سامی جنادی» نام کارگردان سوری این سریال است.
در خلاصه داستان این سریال، آمده است: گفته شده او (امام صادق(ع)) نخستین مدرس علم کیمیا بوده است که جابربن حیان بهدست او پرورش یافته است و «صادق» خوانده شده است. برخی از رسانهها اعلام کردند که این سریال با توجه به نامش نگاهی به تربیت شدن ائمه اربعه اهلتسنن بهدست مبارک امام صادق(ع) داشته باشد.
خبرهایی از ساخت سریال امام صادق(ع) پخش شد اما خودِ سریال آماده نشد!
بالأخره هر کمپانی، تلویزیون و نهاد فرهنگی در کشورهای مختلف، سَنگ فرهنگ و اندیشههای خودش را به سینه میزند و اگر ما همینطور در ورطه غفلت بهسر ببریم، از دین، دیانت، تمدن و فرهنگمان چیزی باقی نمیماند و همه را با ساخت آثار فرهنگی و هنری خاصّ خودشان مصادره میکنند، در صورتی که همگان میدانند امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعهاند و شیعه باید حرفهای جدّی درباره این امام همام بزند. در سال 1382 خبرهایی درباره ساخت سریال امام صادق(ع) در سیمافیلم منتشر شد و اما هنوز منتظریم تا این مفاهیم ارزشمند را جلوی دوربین ببینیم.
اما نهتنها خبری از این سریال نشد بلکه سالهای بعد کاری تحت عنوان «جابربن حیّان» به آنتن رسید که در گوشهای از اتفاقات شاگرد معروف حضرت یک نگاه کوچک و کوتاهی به حضرت داشت و کماکان تلویزیون خودش را درگیرِ سریالهای سطحی، پیشپاافتاده، زودگذر و تحت لوای لوکیشنهای آپارتمانی کرده است. شاید به این باور نرسیده که چقدر فرهنگ دینی و اسلامی ما نیازمند کارهای مؤثر و باورساز است.
بعد از اینهمه سال هنوز هم مهدی سجادهچی بهعنوان نویسنده آن سریال دغدغه دارد برای امام صادق(ع) کاری ساخته شود. او همچنین چندی قبل به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفته بود: آن زمان این روال بود که زندگی ائمه اطهار در تلویزیون بهتصویر کشیده شود اما بعد از مدتی اشتیاق و انگیزه، بهیکباره اراده دوستان برای انجام چنین کار مهم و مؤثری، در سیما فیلم به پایان رسید. در میانههای راه تحقیق، پژوهش و نگارش، کار متوقف شد و تا امروز هم هیچ خبری از آن نشد. نهتنها در این سالها هیچ صحبت دیگری با من نشد و حتی جایی ندیدم دغدغهای برای ساخت سریالی درباره امام صادق(ع) بهوجود بیاید. "بهسراغ این وقایع مهم تاریخی و مذهبی نرفتن کار اشتباهی است و یک طیف گستردهای از مخاطبین را از دست میدهد."
غربیها با سریالهایی به دنبال تحریف در دین و تاریخاند
اساساً باید از مدیران مربوطه پرسید که وقت آن نرسیده کاری برای شیعه، رئیس مذهب شیعه و آغازگر فصل جدیدی از اتفاقات شیعه، ساخته شود؛ البته درست است که ما درباره احیای فرهنگ جهاد و شهادت در ساخت یک کار خوب برای خانوادههای شهدایمان، هم نتوانستهایم کار تأثیرگذار و فاخری ارائه دهیم اما جامعه دینی و مذهبی ما منتظر یک نگاه شیعه در یک مجموعه تلویزیونی بهنام امام صادق(ع) است.
هر روز این خلأ جدّیتر میشود؛ چون به کارهای زودبازده و اصطلاحاً کم تأثیرگذار بیشتر بودجه و میدان اختصاص داده میشود که هیچکدام نتوانستهاند اقبال مخاطب را نسبت به خودشان جلب کنند. در حالی که هنوز مخاطب طرفدار همان قدیمیها و نوستالژیهای تلویزیونی است که بخش عمدهای از آنها به همین آثار مذهبی و دینی برمیگردد. اما چرا امروز بیش از هر برههای اهمیت دارد واردِ ساخت کارهای دینی و مذهبی بشویم و یا این حوزه را بیشتر جدّی بگیریم؟! چون غربیها با ساخت سریالها و فیلمهای نامربوط تیشه به ریشه اعتقادات و شرعیات دینی جوامع اسلامی میزنند باید از آثار دینی و مذهبی حمایت کرد، البته کارهایی میسازند که در داخل توجهات بسیاری را جلب میکند اما بهلحاظ بینالمللی نتوانستهاند تأثیرگذاری داشته باشند.
علت ممنوعیت سریال مصری "حشاشین"؛ تحریف تاریخ ایرانگفتوگو با رئیس صداوسیما درباره فقدان آثار دینی و الف ویژه
با پیمان جبلی رئیس صداوسیما درباره این خلأها و کمبودها و همچنین کمکاری که در حوزه ساخت آثار درباره فلسطین و حقایقی از جنایتهای اسرائیل صحبت کردیم؛ او با اشاره به اضافه شدنِ چند الف ویژه جدید به خبرنگار تسنیم گفت: «یکی از دستورکارهای جدّی سیمافیلم در سال جاری تعیین عنوان سوم الف ویژه تاریخی که کلید بخورد و تولید آنها آغاز شود. در حال حاضر دو سه عنوان در حال بررسی است. علیرغم اینکه تولید الف ویژهها هزینه سنگین و برنامهریزی بسیار دقیق و زمانمندی را نیاز دارد اما فکر میکنیم علاوه بر این دو سریال الف ویژه که در دست ساخت داریم بایستی یک یا دو عنوان دیگر پیش تولید آن را آغاز کنیم تا به تدریج الف ویژههای فعلی به مراحل پایانیاش میرسد وارد تولید و پستولید سریالهای بعدی برسیم. امیدواریم بتوانیم به گونهای طراحی کنیم در طول سالهای آینده هر هفته یک اپیزود الف ویژه پخش کنیم و متناسب با تولید انشاءالله این تأمین را در جدول پخشمان داشته باشیم.»
«وعده صادق» محقق شد؛ اما وعده ساخت «بازماندهها» خیر!وی در خصوص کمکاریها در حوزه ساخت آثار درباره فلسطین به این نکته اشاره کرد: حتماً درباره جریان تحریف در این حوزه درست اشاره کردید. چون دشمنان با برنامههایی که در هالیوود و نتفلیکس میسازد عملاً تلاش میکنند یک موضوع حق را به باطل تبدیل کند و واقعیت را در مقابل چشم جهانیان تحریف کند. وظیفه ما بسیار سنگین است. شاید تواناییهای فنی ما با کشورهای غربی برابری نکند اما حرف حقی که ما، مردم فلسطین و مردم منطقه میزنند قطعاً بر فناوری غلبه پیدا میکند؛ همانطور که در ماجرای طوفانالاقصی و ماجرای غزه همگان حقیقتها را دیدند.
باید به سرعت عقبماندگیمان را در حوزه فلسطین جبران کنیم
جبلی در خاتمه افزود: با ابزار فیلم و سریالسازی میتوانیم این منطق را به مردم منتقل کنیم که زوال اسرائیل نزدیک است. ما در صداوسیما پذیرای طرحهای خوب در زمینه تولید فیلم و سریال هستیم؛ باید به سرعت عقبماندگی خود را در این زمینه جبران کنیم. نباید روزی فرابرسد که شاهد آزادی فلسطین باشیم و ما به عنوان رسانه کاری در شأن آن روز انجام نداده باشیم.
انتهای پیام/